Ilmapartion historia

Ilmapartio aloitettiin Englannissa

Ilmapartion perustaja Baden Baden-Powell (1860–1937).

Partiota on jo liikkeen alkuajoista lähtien harrastettu erilaisilla painotuksilla. Tutuimpia suomalaisille ovat meri- ja erälippukunnat, joissa partion kasvatustavoitteita toteutetaan näitä aiheita korostavilla aktiviteeteilla. Myös ilmailu on ollut mukana partiossa heti liikkeen syntyvuosista lähtien. Wrightin veljesten ensimmäinen moottoroitu lento oli 1903, joten partion perustaminen ja ilmailun nopean kehityksen vuodet osuvat samalle vuosikymmenelle.

Ilmapartion perustajana voidaan pitää koko partioliikkeen perustajan lordi Robert Baden-Powellin nuorinta veljeä majuri Baden Fletcher Smyth Baden-Powellia. Hän oli kiinnostunut ilmailusta jo 1800-luvun puolella tehden erilaisia kokeita leijoilla ja ilmapalloilla. Baden Baden-Powell toimi Royal Aeronautical Societyn puheenjohtajana 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Hän halusi edistää ilmailun hyödyntämistä yhteiskunnan eri aloilla.

Ilmailevana partiolaisena Baden Baden-Powell halusi tuoda lentämiseen liittyviä aktiviteetteja myös partioon. Varhainen ilmailu oli pioneerihenkistä eikä ehkä kovin turvallistakaan, joten se sopi partion kaltaiseen nuorten toimintaan huonosti. Baden Baden-Powell olikin aluksi sitä mieltä, että varsinaisia ilmalippukuntia tuskin voidaan perustaa, mutta jossain muodossa ilma-aktiviteetteja partiossa voi olla. Brittien partioliike ottikin Lentäjä-suoritusmerkin (Airman’s badge) käyttöön 1911.

Ilmailu kehittyi nopeasti, ja ensimmäinen ilmaosasto perustettiin 3rd Hampton troop of Middlesex -lippukuntaan vuonna 1921. Seuraavien 20 vuoden aikana ilmalippukuntia perustettiin ympäri Eurooppaa moniin maihin. Luonnollisia paikkoja ilmalippukunnille olivat paikkakunnat, joissa toimi lentokenttä ja ilmailukerho. Myös eri maiden ilmavoimat tarjosivat tukea ja resursseja ilmapartiotoiminnan aloittamiseksi.

Ilmapartiolaiset olivat ensimmäistä kertaa mukana 4. maailmanjamboreella, joka järjestettiin Unkarissa vuonna 1933. Myös B-P osallistui leirille, jossa Unkarin ilmapartiojohtaja László Almásy esitteli hänelle ja Unkarin partion johtajalle Pál Telekille ilmapartiolaisten alaleirin. Almásy on myöhemmin tullut tunnetuksi kirjan ja elokuvan Englantilainen potilas päähenkilönä.

Suomen partiolaiset ilmassa

Suomen ilmapartiolaisten tunnus on Ilmapartiosiivet.

Suomen partiossa erilaiset ilmailuun liittyvät aktiviteetit ovat olleet mukana tavalla tai toisella ainakin 1930-luvulta lähtien. Monesti toiminnan käynnistäjänä on ollut innokas ilmaileva partiolainen, joka on tuonut ilmailuharrastustaan lippukuntansa toimintaan. Suosituin ilmailuaktiviteetti lienee ollut lennokkien rakentaminen. Lentäviä lippukuntiakin Suomessa on ollut. Esimerkiksi purjelento on ollut aktiviteettina yksittäisissä lippukunnissa. Ensimmäisenä ilmalippukuntana mainitaan Laatokan Veikot Sortavalassa 1930-luvulla.

Erilaisia hahmotelmia ilmapartio-ohjelmasta on myös vuosikymmenten saatossa kirjoitettu. Nämä ovat kuitenkin jääneet korkeintaan lippukuntatason toiminnaksi, eikä mikään niistä ole jäänyt vakiintuneeseen käyttöön. Sisällöltään nämä ohjelmat ovat usein keskittyneet lentämiseen liittyvään toimintaan. Ilmapartioaktiviteetteja ei ole ollut juurikaan mukana Suomen virallisissa partio-ohjelmassa poislukien ehkä sään ja ilmaluonnon havainnointi. Ilmapartio ei vakiintunut Suomessa 1900-luvun puolella maa- ja meripartion rinnalle, kuten monissa muissa maissa tapahtui.

Ilmapartiota on Suomen partiossa tehty ainakin seuraavasti.

  • Laatokan Veikot -lippukunta 1930-luvulla
  • Suomen Partiopoikajärjestön merkkijärjestelmän Ilmailumerkki 1946
  • Pohjois-Hämeen Ilmailukilta 1940–50-luvuilla
  • Pilven Veikot -lippukunta Turussa 1950–60-luvuilla
  • Snäll, Laine, Seppä, Helve: Ilmailupartiosuunnitelma 2004

Jos sinulla on tietoa tai meteriaaleja näistä tai muusta ilmailusta Suomen partiossa, olemme kiinnostuneita kuulemaan! Ota yhteyttä!

Ilmapartiolippukunta Malmin Tuulenkävijät perustettiin tammikuussa 2015 tavoitteenaan tehdä ja ottaa käyttöön ilma-aktiviteetteja, sekä tuoda niitä kaikkien partiolaisten saataville. Pitempiaikaisena tavoitteena on vakiinnuttaa ilmapartio suomalaiseen partio-ohjelmaan. Lippukunta onkin kehittänyt aktiviteetteja eri ikäkausille ja järjestänyt tapahtumia, joissa partiolaiset ovat päässeet kokeilemaan ilmapartion aktiviteetteja. Nykyisin tässä kehitystyössä ovat mukana kaikki Suomen ilmalippukunnat ja ilmapartiolaiset.

Ilmapartio nyt

Partiolaisia Lontoossa Hendonin lentonäytöksessä 1911.

Britannia on edelleen ilmapartiotoiminnan kärkimaa Euroopassa noin 150 ilmalippukunnalla ja 2500 ilmapartiolaisella. Kymmenistä maista ympäri maailmaa löytyy ilmalippukuntia. Tämän lisäksi on maita, joissa tavallisessa partio-ohjelmassa on kaikille tarkoitettuja ilma-aktiviteetteja, vaikka varsinaisia ilmalippukuntia ei maassa olisikaan. Esimerkiksi Australiassa on useita partiolaisten ilmailukeskuksia (Air Activity Centre), jotka tuottavat mahdollisuuksia eri ilmailulajeihin liittyvien aktiviteettien suorittamiseen kaikille partiolaisille.

Suomessa on tällä hetkellä Malmin Tuulenkävijöiden lisäksi yksi aktiivinen ilmalippukunta Nummelassa sekä yksi vähemmän aktiivinen Rauman seudulla. Myös tavalliset lippukunnat ovat alkaneet suorittaa ilmapartioaktiviteetteja. Ilmapartioleiri järjestetään joka kesä ja Partiosiivet-tapahtuma Suomen Ilmailumuseolla (Aviapolis, Vantaa) joka maaliskuussa. Museolla on myös Partiolokki-aktiviteetti kaikkien museolla vierailevien partiolaisten suoritettavaksi.

Ilmailu- vai ilmapartiota?

Ilmapartiosta puhutaan etenkin vanhemmissa partiota ja ilmailua yhdistävissä dokumenteissa ilmailupartiona. Nykyisin käsite on kuitenkin tietoisesti lyhennetty ilmapartioksi, sillä ilmapartiotoiminta käsittää myös muuta ilman luontoon liittyvää kuin pelkän ilmailun lajien harrastamisen tai lentämisen. Ilmapartiossa ei siis ole kyse nuorille suunnatusta ilmailukerhotoiminnasta, vaan partiosta, jossa partiokasvatusta annetaan hyödyntäen ilman luontoa ja sen eri ilmiöitä. Tässä toki merkittävässä asemassa ovat eri ilmailulajien kehittämät tiedot ja taidot sekä ilmailu osana yhteiskunnan toimintaa. Ilmapartio-nimi on myös yhtenevä toiminnan kansainvälisten nimien kanssa. Esimerkiksi englanniksi ilmapartiolaiset ovat air scouteja, ei aviation scouteja.

Baden Baden Baden

Lopuksi vähän triviaa Baden-Powellien nimistä. Miksi Baden Baden? P-B:n perheen sukunimi oli alun perin yksinkertaisesti Powell. Baden oli perheen isän etunimi, ja nuorin lapsi nimettiin hänen mukaansa, siis Baden junioriksi. Kun isä kuoli 1860 vain kuukausia juniorin syntymän jälkeen, päätti perheen äiti isän muistoksi muuttaa sukunimen Baden-Powelliksi. Näin juniorista tuli siis Baden Baden-Powell.